Що стосується психосоціального розвитку, то обдарованим дітям, як правило, властиві такі риси:
сильно розвинене почуття справедливості, що виявляється дуже рано;
дуже яскрава уява, в якій вимисел і реальність зливаються воєдино;
добре розвинене почуття гумору (обожнюють незгідності, гру слів і т. п.);
спроби вирішувати проблеми, що є не під силу;
перебільшені страхи й надмірне сприйняття невербальних проявів почуттів оточуючими, тобто підвищена вразливість і ранимість;
всепоглинаюча цікавість і розмаїтість інтересів;
іноді переривають дорослих, не дослухують відповідь на поставлене запитання, тому що люблять самостійно «докопуватись» до суті.
можливість і здатність у трирічному віці стежити за двома й більше подіями, що відбуваються;
здатність простежувати в ранньому дитинстві причинно-наслідкові зв'язки та робити висновки;
відмінна пам'ять, рання мова й абстрактне мислення;
уміння широко користуватись накопиченими знаннями;
схильність до класифікації та категоризації;
уміння ставити запитання та створювати складні граматичні конструкції;
підвищена концентрація на чому-небудь, ступінь заглибленості в задачу;
нелюбов до готових відповідей;
підвищена електрохімічна й біохімічна активність мозку.
можливість і здатність у трирічному віці стежити за
відмінна пам'ять, рання мова й абстрактне мислення;
уміння широко користуватись накопиченими знаннями;
схильність до класифікації та категоризації;
Фізичні характеристики обдарованих дітей так само різноманітні, як і самі діти. Два стереотипи-суперники: худий, маленький і блідий «книжковий хробак» в окулярах і міцний, високий, здоровий і красивий у порівнянні з однолітками дитина далекі від істини.
Можна послатись тільки на деякій грані обдарованості, про які часто згадують дослідники. Помічено, що дуже часто обдаровані діти в дитинстві більше не сплять, ніж сплять. А ось навички тонкої моторики, ручної роботи в обдарованих можуть бути менш розвинені в порівнянні з пізнанням. Це важливо враховувати, тому що нерівність у порівнянні з нормами розвитку часто веде до роздратування, що виявляється з боку дорослих, і росту залежності поведінки дитини.