У ході діагностики дітей цієї вікової категорії ми робимо акцент на такі базові поняття обдарованості, як:
Мотивація до діяльності – ніби двигун, що штовхає дитину до певного виду діяльності. Обдарована дитина завжди прагне до розвитку а, починаючи з підліткового віку, у неї з’являється прагнення до саморозвитку. Тому важливо з’ясувати, у якій предметній галузі і до якої саме діяльності мотивована дитина.
Здібності дитини можна порівняти з комп’ютерною операційною системою. Вони забезпечують можливість прояву дитини у тому чи іншому виді діяльності. Розуміючи, у якій площині розвиваються здібності дитини, можна уникнути ряду помилок у виборі освітніх програм, видів додаткової освіти.
Творчий компонент забезпечує можливість дитини бачити нові зв’язки між явищами та предметами, генерувати нові ідеї, наповнювати вже відомі поняття новим змістом.
Для більш повного дослідження ми враховуємо особистісні характеристики дитини, її психоемоційні показники, вміння вирішувати проблемні ситуації, спілкуватися з оточуючими.
Таким чином, об’єднуючи всі показники, ми створюємо психологічний портрет дитини за допомогою якого можна уникнути помилок у вихованні та розвитку, надати можливість їй розвиватися за тією програмою, яка є найбільш природньою для неї.